I dag starter NM i sjakk for ungdom i Oslo. Vi viderebringer følgende informasjon fra arrangøren Schakklubben av 1911:
NM for ungdom Oslo, 14. – 16. november 2025
I dag starter NM i sjakk for ungdom på Norges Idrettshøyskole på Kringsjå i Oslo. Turneringen spilles fredag 14/11 til søndag 16/11 2025. Arrangør er Schakklubben av 1911.
Mesterskapet har 390 påmeldte fordelt på åtte aldersinndelte klasser. Dette ser ut til å være det nest høyeste deltakerantallet hittil, etter NM i Sandnes/Stavanger i 2014, med 414. Eldste klasse er U26 (født 1999 til 2005) og yngste klasse G (født 2016 eller senere). Se deltakerliste hos Turneringsservice. De høyest ratede spillerne er FM Håvard Haug, OSS (2396) og FM Nicolai Maxime Østensen, Porsgrunn (2374), begge i kl. B, og FM Martin Holten Fiskaaen, Stavanger Sku (2354), i kl. A.
Denne gangen spiller alle klasser med det samme spilleprogrammet: 3 runder hurtigsjakk fredag ettermiddag fra kl 17:30, og så 5 runder langsjakk lørdag og søndag, totalt 8 runder. En av de tre spillesalene (Foto: SK 1911)
Det blir 25 direktesendte partier med Clono fra langsjakkpartiene starter med 4. runde lørdag. Partiene kan finnes hos Lichess.
NM for ungdom er et bredde-arrangement, og arrangøren har satt opp et omfattende sideprogram:
Kontinuerlige lynsjakkturneringer
Simultan med GM Torbjørn Ringdal Hansen
Foredrag og simultan med IM Torstein Bae
Åpen bruk av Idrettshøgskolens treningshaller
Tegnebord der alle kan utfolde seg.
Sjakkbutikken holder åpent stort utsalg under turneringen.
Åpen kantine under hele mesterskapet.
Norges Sjakkforbund har styresamling under mesterskapet, og inviterer tillitsvalgte, foreldre og spillere til en kaffe eller te fra kl 17:30 fredagen.
Oslos ordfører Anne Lindboe (H) åpner det hele fredag kl 17:15.
Alle er velkommen til å komme innom og få et inntrykk av norsk barne- og ungdomssjakk akkurat nå.