|
25. Oppvasknotat fra Hans Olav Lahlum (31.10.2001) | 19.11.2001
|
Gjøvik, natten mellom 25. og 26.10.2001
Oppvasknotat i anledning skiftet av lagleder til firelandskampen 2001
Undertegnede turneringssjef beklager at jeg med dette må ta initiativ til en oppklarings- og oppvasksrunde på
forbundsstyremøtet 31.oktober 2001, som følge av forbundsstyrets tidligere vedtak om å skifte lagleder for firelandskampen
2001. Saken ønskes opp som første sak etter referater og andre innledningsfraser på møtet. Jeg tar i fortsettelsen her for
gitt at styremedlemmene fortsatt har klart i minnet de ekstraordinære styremøtene avholdt 26. og 27.september 2001, og at
de har mottatt og lest alle senere reaksjoner som har kommet inn til eller er utsendt av USF.
Da dette brevet dessverre må bli periodevis svært skarpt i tonen, vil jeg innlede med noen ærlig mente begrensninger.
Jeg har fra tidligere ingen grunn til å tro at behandlingen av denne saken skjuler noe slags personangrep på meg fra noen
medlemmer av forbundsstyret, og bærer således ikke noe slags personlig nag til noen av dere. Minst av alt har jeg noen
personlig fientlige følelser i forhold til USFs generalsekretær, hvis oppofrende innsats og gode vilje jeg savner tegn på
tastaturet til å beskrive. Jeg tror selvsagt forbundsstyret på dets ord om at hensikten med å be meg avgå som lagleder bare
var å få ro i organisasjonen, og at man mente det godt når man samtidig presiserte at man ikke hadde noen mistillit til
meg i rollen som turneringssjef. Til en viss grad erkjenner jeg også at forbundsstyret i og med den skarpe klagen fra
OSSU, kom i en vanskelig situasjon få dager før arrangementet av firelandskampene.
Siden jeg skriver hovedoppgave om behandling av personalsaker i et politisk parti mener jeg meg å ha en viss generell
kompetanse her, i tillegg til den jeg har fått gjennom mine tillitsverv i USF og i andre organisasjoner. Ikke desto mindre
er det som kjent ofte vanskelig å tenke objektivt i saker hvor man selv er direkte involvert. Jeg har derfor tatt meg
uvanlig god tid til å gjøre det, og har også fremlagt sakens fakta for et lite utvalg rådgivere med bred erfaring fra både
sjakklig og annet organisasjonsliv - samt for flere personer med juridisk kompetanse.
Ikke desto mindre, dessverre: Konklusjonen min blir den samme i dag som den var 27.september. Hele saken har gjennomført
vært klossete og amatørmessig behandlet av forbundsstyret, og det avsluttende vedtaket fra 27.september om skifte av
lagleder til firelandskampen var både prinsipielt og praktisk en skandale som kan få store og varige skadevirkninger for
USF. I en slik situasjon kan og bør selvsagt ingen ansvarsbevisst tillitsvalgt verken i forhold til organisasjonen
eller seg selv, bøye hodet og fortsette sitt arbeid som om ingen ting har skjedd.
Til nærmere forklaring av hva som er galt her:
Prinsipielt er vedtaket et skrekkeksempel på misforståelse av allmene organsisasjonsprinsipper. Ja,
det finnes situasjoner hvor det er naturlig at tillitsvalgte plutselig trer tilbake fra hele eller deler av sine verv.
Men da må flere viktige betingelser oppfylles: Det må foreligge en alvorlig anklage (f.eks. om kriminelle forhold
eller grovt misbruk av aktuelle tillitsverv) mot vedkommende tillitsvalgte, denne anklagen må ikke kunne behandles straks,
og det må foreligge en klar tidsplan for videre behandling av denne anklagen. Ingen av disse nødvendige betingelsene
er oppfylt her - og hvis de hadde vært det kunne man ikke samtidig vedtatt noen slags tillitserklæring til den aktuelle
tillitsvalgte! (Jf den utmerkede redegjørelse professor Ekeberg har sendt USF på dette punktet.) Forbundsstyrets vedtak er
etter dette fullstendig ulogisk. Hadde USF stått frem i arbeidsretten med påstanden "Du har mange års annsienitet og vi
har ingen ting å kritisere deg for - men nå var det best at vi sa deg opp!" ville man tapt stygt - trolig på walk over.
Siden jeg arbeider gratis foreligger det ikke noe ansettelsesforhold her, men prinsippet blir ikke bedre av den grunn.
I en frivillig organisasjon tilsier tvert i mot elementær organisasjonskultur at man markerer tillit til sine tillitsvalgte
inntil de eventuelt har vist seg tilliten klart uverdig, og i hvert fall ikke tidligere foretar seg noe som kan virke som
et offentlig uthenging av frivillig arbeidende enkeltpersoner. Det er faktisk prinsipielt like ille å si til en spiller
"Du har egentlig ikke gjort noe galt - men slik situasjonen er blitt, er det nok allikevel best at vi diskvalifiserer deg."
Praktisk hender det selvsagt allikevel at man i frivillige organisasjoner må ta "pragmatiske hensyn", som uten
saklig grunn går ut over enkelte tillitsvalgte mer enn andre. Den slags forsiktig bruk av syndebukker bør selvsagt
begrenses mest mulig, og jeg er skeptisk selv til små doser - ofte viser det seg at man bare skyver problemene foran seg
som en annen snøball. Jeg har i mildere form allikevel godtatt å bli rammet av dette ved flere tidligere anledninger, og
så har utvilsomt også andre forbundsstyremedlemmer. Fallhøyden blir imidlertid særlig stor hvis det er snakk om plutselig
å fjerne en tillitsvalgt fra en oppgave vedkommende har hatt ofte før og/eller allerede er utnevnt til; begge deler var
tilfellet her. I tillegg er det her snakk om en oppgave hvor det normalt er vanskelig å tenke seg inhabilitetsproblematikk
- uten reserver tilgjengelig har ikke laglederen i firelandskampene en gang mulighet til å sette ut en spiller av laget en
runde. Under slike omstendigheter skal det en stor og sikkert praktisk gevinst til for at en frivillig organisasjon kan
forsvare å tilsidesette en tillitsvalgt. Noen slik gevinst foreligger ikke her, tvert i mot var det svært forutsigbart at
effekten i forhold til det proklamerte målet om ro i organisasjonen ville bli klart på minussiden! 26.september var hele
problemet at et lokallag ikke hadde tillit til den utnevnte laglederen, og at en spiller truet med å trekke seg i protest
mot det. Etter forbundsstyrets vedtak om laglederskifte trakk to spillere seg som direkte følge av vedtaket, som også var
en sterkt medvirkende årsak til forfallet fra minst en annen spiller. I tillegg til to UK-medlemmer har et lokallag levert
en skarp protest, og jeg er kjent med at flere vurderer å følge etter. Det viste seg umulig å finne en ny lagleder utenfra
som var villig til å overta under slike omstendigheter, og jeg har kommet ut av tellingen med hvor mange spillere (og
pårørende) som tok sterk avstand fra vedtaket, krevde laglederen gjeninnsatt og markerte at de ellers bare spilte under
protest. (Jeg har mottatt flere personlige tillitserklæringer fra spillere i tillegg til de som ble sendt USF.) Og hvis
noen skulle tro noe annet: OSSU er på ingen måte innstilt på å bidra til å roe ned situasjonen. Tvert i mot mottok jeg få
dager etter landskampen klar beskjed om at man derfra aktet å forfølge "saken" mot meg ytterligere via USF. Mens
forbundsstyret raskt berammet ekstraordinært møte etter klagen fra OSSU, stilte man i klassen for totalt handlingslammede
i forhold til alle protestene som kom inn senere - selv om flere av dem inneholdt konkrete forslag til løsning av problemet.
Konsekvensen ble som kjent et sterkt svekket og splittet norsk landslag i åpen klasse - og to dager før landskampen så man
seg tvunget til å gå offentlig ut med det NSF tidligere har forsøkte å holde strengt hemmeligstemplet: Ni av spillerne på
firelandslaget fikk vite at den tiende var anklaget for juks. Det kan godt tenkes at den offentliggjørelsen var blitt
nødvendig da - men det var i så fall en direkte følge av forbundstyrets vedtak 27.september, og noen dårligere oppladning
for firelandslaget kan vel knapt tenkes.
Jeg godtar fortsatt at vedtaket av 27.september opprinnelig var tenkt som et fredskapende tiltak fra USFs side, men etter
effekten å dømme har organisasjonen åpenbart ingen stor fremtid som fredsmekler.
Mine personlige preferanser i forhold til hvilke arrangementer jeg deltar på er egentlig den minst vesentlige siden
av denne saken, men siden andre har trukket dem inn: Jeg har blitt fortalt at min deltakelse som lagleder i en
firelandskamp "umulig kan være særlig viktig" verken for meg selv eller spillerne. Hva meg angår vil jeg gjerne bestemme
mine personlige preferanser selv, men jeg hadde selvsagt ikke brukt tid på å være lagleder år etter år hvis jeg ikke trodde
laglederfunksjonen her spilte en rolle for spillerne - noe reaksjonene da også bortenfor all tvil har bekreftet at den gjør
for mange. Rent bortsett fra det: Jeg er i innspurten på en hovedfagsoppgave, har tillitsverv i flere organisasjoner, og
har som kjent både andre hobbyer og andre gjøremål innenfor sjakken å bruke tid på. Jeg har ingen problemer med å fylle
opp uventede frihelger, og det er helt greit for meg å stå over en firelandskamp. Faktisk kan jeg ikke huske noen gang jeg
har trengt meg på når noen andre ville være lagleder. Jeg har to ganger i løpet av de siste fem årene sterkt ønsket å dra
til VM, men begge gangene trukket meg da andre løsninger var billigere for USF. Samtlige ganger jeg har dratt til EM eller
VM har jeg gjort det mot eget ønske, fordi ingen andre kunne eller ville. Senest trakk jeg meg tross sterke oppfordringer
fra spillere fra årets Nordisk for Ungdom, da lederen ønsket å dra og det ble rimeligere for USF slik. Det er måten
man har gått frem på som er problemet her: Jeg finner meg ikke i å bli kastet som lagleder for noe jeg har planlagt i
lengre tid få dager i forveien. Ikke når jeg har lovet kjente en mass fra både fra inn- og utland å komme, ikke når jeg
har sagt nei til å delta på et internasjonalt turneringslederseminar fordi jeg vil prioritere firelandskampen, ikke mot
ønskene til et åpenbart flertall av spillerne - og slett ikke fordi jeg ikke har gjort noe galt, i en situasjon hvor det
at jeg trekker meg dessuten medfører økt uro og flere forfall for laget.
Jeg synes således det var svært trist å oppleve at det i et rundskriv fra USF fremstilles som om jeg har et sterkt
personlig ønske om å være lagleder, og derfor nekter å følge styrevedtak - men går ut fra at dette beror på en
hastverksglipp og/eller misforståelse. Jf allikevel spørsmål 2 under.
Til videre utdyping av sakens elendighet presenterer jeg nå et større antall spørsmål jeg ikke finner svar på, og
som fortsatt gjør hele saken gåtefull inn til det okkulte for meg. Jeg forventer ikke svar på hvert enkelt spørsmål, men
håper på å utløse litt samlet ettertanke og selvkritikk hos flertallet i forbundsstyret:
1) Jeg har vært lagleder for det norske laget i åpen klasse ni år på rad, vært til stede ved alle internasjonale
turneringer på Gausdal de siste fem årene, og vært til stede på godt som alle nordiske ungdomsmesterskap i Norge siden
1992. Etter de forrige firelandskampene skrev jeg nettrapporter på sammenlagt over 100 sider om de norske lagenes
prestasjoner. Trodde forbundsstyrets flertall virkelig at ingen ville legge merke til det, når det få dager på forhånd
plutselig ble kjent at jeg stikk i strid med tidligere avgitte løfter ikke skulle komme til firelandskampen på Gausdal i
2001?
2) I forlengelsen av 1): Det eneste jeg kunne gjort for å dempe skadevirkningene av styrevedtaket noe, var å påberope meg
dødsfall i familien eller andre sterke personlige grunner. Styret ville dersom jeg trakk meg frivillig etter møtet
27.september, sende ut beskjed om at jeg trakk meg etter eget ønske og av personlige årsaker - noe som ikke var sant.
Innbefatter plikt til å følge styrevedtak i USF plikt til å lyve? Og hvis ikke - hvorfor offentliggjør USF da en alvorlig
anklage om at jeg nekter å følge et styrevedtak? (Minner om at jeg fikk meg dette vedtaket forelagt som et oppfordring,
med ferdige alternativer for hva som skulle skje videre i tilfelle av positivt eller negativt svar. Da forbundstyrets
flertall 27.september vedtok å bytte lagleder, tok jeg selvsagt straks konsekvensen av det.)
3) Jeg gjorde oppmerksom på at flere forfall og sterkere reaksjoner trolig ville følge hvis jeg gikk av som lagleder.
Trodde forbundsstyrets flertall at jeg løy - eller at jeg ikke kjente de aktive godt nok til å forutse reaksjonene som
faktisk kom derfra?
4) Jeg gjorde oppmerksom på at det ville utløse spekulasjoner av diverse slag hvis jeg ble kastet som lagleder. Nå leser
jeg på en stor ungdomsklubbs hjemmeside under overskriften "Lahlum kastet som lagleder" at jeg ble avsatt på grunn av
Elsness-saken (!?). Mer alvorlig spør fortvilte venner spør meg hva de skal svare sine foreldre, som lurer på hva for noe
alvorlig straffbart jeg er mistenkt for - og knapt kan tro det når de får høre forklaringen barna har mottatt fra USF.
Jeg har selv fått både emailer og telefoner med lignende nølende spørsmål fra personer jeg har kjent lenge, og regner med
å måtte svare på lignende mistanker for overskuelig fremtid med mindre det kommer en offentlig oppklaring. Trodde
forbundsstyrets flertall at jeg løy - eller at jeg ikke kunne forutse reaksjonene som faktisk kom?
5) "Ikke mistillit" er i organisatorisk sammenheng et svakt og negativt begrep, som ofte leses synonymt med "ikke tillit"
og gir opphav til diverse spekulasjoner (jf 4). Ønsker man virkelig å signalisere tillit til en person, bruker man derfor
det sterkere og positive begrepet "full tillit". Denne viktige nyansen poengterte jeg for flere tilstedeværende personer
mellom de to ekstraordinære forbundsstyremøtene. Jeg tror veldig gjerne styret på forsikringer om at man har tillit til
meg - men kan forbundsstyrets flertall forstå at det ikke er så lett å tro det verken for meg eller utenforstående, når
det fortsatt står "ikke mistillit" også etter det andre møtet?
6) Klagen fra OSSU slutter med en påstand om at jeg har vist dårlig dømmekraft som ikke har trukket meg frivillig som
lagleder. Når forbundsstyrets flertall etter dette fjerner meg som lagleder - forstår man da at dette både av OSSU og
andre oppfattes som en offentlig kjennelse om at jeg har dårlig dømmekraft?
7) Beslektet med 6: Når man fjerner et medlem av Brattås USK som er indirekte involvert i en pågående NSF-sak fra
firelandskampen, men ikke fjerner et medlem av OSSU som er direkte involvert som anklaget part - forstår man da at dette
oppfattes som at flertallet i USFs forbundsstyre tar parti for OSSU mot Brattås USK i en NSF-sak? Og at dette inntrykket
styrkes når det i en senere meddelse fra USF føyes til at OSSU ikke ser bort fra at Brattås USK-medlemmet kan komme
uplettet tilbake senere? Og igjen: Hvorfor trodde man meg ikke når jeg sa fra om at det ville bli oppfattet slik?
8) "Hvis det i min organisasjon noen gang ble slik at vi måtte foreta styrevedtak som sterkt gikk ut over enkelte
tillitsvalgte, var det alltid en selvfølge at alle de andre tok kontakt og beklaget det ovenfor vedkommende umiddelbart
etter møtet", sier en av mine rådgivere. Har det noen gang i de fire ukene som har gått streifet noen av flertallets
medlemmer at en slik markering kunne være på sin plass her?
Oppsummeringsvis om mine følelser til USF etter dette: Jeg har sittet i forbundsstyret siden 1992, og totalt
arbeidet anslagsvis 5000 timer gratis for norsk ungdomssjakk. At man aldri får takk og ofte usaklig kritikk utenfra for
slik innsats, hadde jeg selvsagt vendt meg til da jeg tok gjenvalg i 2000. Men at det var inkludert i prisen å bli skutt
i ryggen med hagle av forbundsstyrets flertall på denne måten var jeg faktisk ikke klar over, for jeg kan ikke huske å ha
sett noe lignende før verken i USF eller i forbindelse med andre tillitsverv. Det er trolig mye rart jeg og andre
styremedlemmer har gjort og helt sikkert mange rare anklager vi har møtt i disse snart 9½ årene, men jeg kan ikke
huske at forbundsstyret noen gang har reagert med å frata tillitsvalgte oppgaver de var tiltenkt mot deres eget ønske få
dager før den aktuelle begivenheten.
I mangel av annen lønn har jeg i alle disse timer alle disse år arbeidet med egen motivasjon som eneste drivkraft. Den
tanken er fullstendig tom etter den anti-takken av en offentlig ydmykelse jeg nettopp har blitt presentert for av
forbundsstyrets flertall. Kan noen i forbundsstyrets flertall forstå at dere har drept min motivasjon - og at jeg her
og nå derfor bare ønsker å komme meg lengst mulig vekk fra alle verv som har med USF å gjøre?? Påsken 2002 har jeg
lyst til å gjøre det jeg ikke har kunnet gjøre siden 1992, det vil si spille sjakk selv og/eller ha påskeferie. Jeg har
hatt lyst de siste fem årene, men da hadde det ikke blitt noe Åpent Junior-NM - og hvem skulle ta ansvaret for det om ikke
turneringssjefen gjorde det? Når ingen andre ville dra til EM med ti spillere for å arbeide 150 timer gratis i fjor, hvem
måtte ofre seg da - selv om det inkludert nødvendig etterarbeid skulle vise seg å forsinket hovedfagsoppgaven hans med et
halvt år? Etter mine mange oppdrag som lagleder finnes det selvsagt mange minner om ting jeg skulle ønsket at jeg hadde
håndtert annerledes, og dessverre også noen anledninger hvor jeg erkjenner å ha håndhevet gjeldende reglementer på en
utilstrekkelig måte. Hvorfor har ingen i stedet krevet min avgang etter disse anledningene, når det i hvert fall var mulig
å rettferdiggjøre kritikk?
Nå vel, jeg har et forsett om så langt mine armer rekker alltid å rekke frem en hånd etter "misforståelser" -
og forsøker altså tross alle uforståelige sider av denne saken fortsatt å få meg selv til å godta at det bare er snakk
om en misforståelse. Jeg håper og tror fortsatt at forbundsstyret i denne saken bare har feilvurdert fatalt reaksjoner hos
meg, spillerne og andre impliserte parter. Landsmøtevalgte bør selvsagt ikke trekke seg midt i valgperioder, hvis jeg gjør
det nå rammer det mange uskyldige spillere også - og midt opp i all elendigheten har faktisk reaksjonene derfra varmet.
(Punkt tatt ut fordi det kan være personsensitivt.)
Jeg er på grunn av alt dette innstilt på å forsøke på å fortsette som før, men da må også forbundsstyret straks gi
sitt bidrag til å gjenopprette den gjensidige tilliten fra før 26.september. Det absolutte minimum av hva situasjonen
nå krever (og jeg tenker da vel så mye på det aktive miljøets reaksjoner som på mine egne - mange snakker allerede om
årsmøtet 2002!) er i så måte
1) Forutsatt at det fortsatt er det forbundsstyret mener: En utvetydig fastslåelse av at det i klagene fra OSSU ikke
har fremkommet noe som gir grunnlag for kritikk av turneringssjefen, og at han derfor fortsatt har forbundsstyrets
fulle tillit.
2) Som logisk følge av 1) en prinsipiell erkjennelse av at det ikke forelå noen grunn til å bytte lagleder til årets
firelandskamp, og en uforbeholden beklagelse for ubehaget dette måtte ha medført for uttatte spillerne og andre impliserte
personer.
I absolutt kortform: Jeg har tatt feil alt for mange ganger selv til å kunne kritisere velmenende medmennesker som gjør
det, og har alt for få tårer til å gråte noen for en tapt firelandskamp. Menneskelig er den som feiler, guddommelig er
den som kan erkjenne sine feil i ettertid. Alt er tilgitt fra min side hvis forbundsstyret etter å ha sett hva som faktisk
skjedde, lest dette brevet og tenkt godt gjennom saken igjen, kan erkjenne offentlig at skiftet av lagleder til
firelandskampen 2001 var et ??-trekk..
Vennligst Hilsende
H@ns Ol@v
| |