To uker til Eliteserien 2025-26

(Foto: Norges Sjakkforbund)
Om to uker er Eliteserien i gang. De tre første rundene spilles 31. oktober – 2. november 2025. Så fortsetter man etter nyttår, hvor det spilles 6-8. februar og 6-8. mars 2026. Se rundeoppsettet hos Norges Sjakkforbund.
Spillested for alle rundene ser ut til å bli NTG i Bærum. Det er som vanlig 10 lag som møter hverandre en gang over 6 bord. De to siste etter 9 runder rykker ned.
Lagene har nominert opptil 20 spillere hver som kan brukes i løpet av sesongen. Hvis man ser på ratingtallene på de 6 øverste spillerne for hver lag er Offerspill høyest rangert med snitt på 2586. Nå må det sies at dette tallet trolig er kunstig høyt grunnet GM Magnus Carlsen, som neppe spiller mange kamper.
OSS (2524) er nummer to på rangeringen, fulgt av regjerende mester Vålerenga (2441). Deretter følger Asker (2431) og nyopprykkede Porsgrunn (2412). Merk at man ikke kan bruke mer enn to utenlandske spillere, og flere lag har nominert langt flere enn dette. I slike tilfeller er bare to første utlendingene tatt med i ratingsnittet.
Klikk på lagnavnene for å se hvilke spillere som er nominert til Eliteserien 2025-26:
- Offerspill (2586)
- OSS (2524)
- Vålerenga (2441)
- Asker (2431)
- Porsgrunn (2412)
- SK 1911 (2400)
- Nordstrand (2369)
- Hell (2352)
- Bergens (2313)
- Alta (2259)